Logo ISOC Polska ISOC Polska | ISOC na świecie | Statut | Założyciele | Wstąp do ISOC | Prasa o nas | Forum
Walne zgromadzenie




Obradujące w dniu 13 stycznia 2001 r. Walne Zgromadzeni Członków Stowarzyszenia ISOC Polska (Internet Society Poland) jednogłośnie podjęło uchwałę o następującej treści:

Stowarzyszenie ISOC Polska wyraża głębokie zaniepokojenie zaprezentowanym przez Ministerstwo Łączności projektem rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań i sposobu wykonywania przez operatorów zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego. ISOC Polska pragnie zwrócić uwagę na istotne cechy przedstawionego projektu: 1.Brak w nim gwarancji poszanowania konstytucyjnego prawa do ochrony tajemnicy komunikowania się, a wręcz nakazane są rozwiązania techniczne, które uniemożliwiają sądowy nadzór nad inwigilacją (§ 7, § 14). 2.Pośrednio zobowiązuje operatorów do przekazywania danych osobowych oraz finansowych osób korzystających ze sklepów czy też banków internetowych. Takie znaczenie ma zwrot "treści i danych zaszyfrowanych przez operatora" (§ 13). 3.Proponowane rozwiązania techniczne mogą umożliwić masową zautomatyzowaną inwigilację obywateli w Internecie (§ 11, § 16 w związku z § 5 i § 8). 4.Uniemożliwiona zostaje sejmowa (budżetowa) kontrola nad faktycznymi rozmiarami i zakresem prowadzonej inwigilacji (§ 6). 5.Projekt zawiera jednoznaczne upoważnienie do wprowadzania danych do systemów operatora (§ 8 pkt 1) oraz przekazywania danych pomiędzy węzłami operatora (§ 8 pkt 3). Oznacza to zobowiązanie operatora do technicznego umożliwienia właściwym organom wykonania operacji (połączenia, transmisji) nie podlegającej rejestrowaniu - albo przeciwnie: zarejestrowaniu operacji (połączenia, transmisji), która w rzeczywistości nie miała miejsca. Ustosunkowując się do części projektu rozporządzenia dotyczącej bezpośrednio Internetu, ISOC Polska chciałby w szczególności podkreślić, że: 1.Informacje zgromadzone podczas inwigilacji w Internecie nie mają mocy dowodowej w postępowaniu sądowym. Nie ma więc racjonalnych przesłanek do ich gromadzenia, gdyż w świetle prawa nie mogą być one wykorzystane zgodnie z obowiązującymi przepisami. 2.Koszty budowy systemu powszechnej inwigilacji ma ponosić operator i jego klienci. Twórca projektu wchodzi tym samym w kompetencje Sejmu narzucając operatorom, a w konsekwencji całemu społeczeństwu obowiązek podatkowy na "rzecz inwigilacji". 3.Realizacja zautomatyzowanego systemu inwigilacji jest technicznie możliwa, ale nie ma możliwości kontroli sposobu i zakresu jego wykorzystania, a także wiarygodności zgromadzonych tym sposobem danych. ISOC Polska chciałby szczególnie uczulić Polityków korzystających lub zamierzających korzystać z Internetu, że "gromadzone dane", "dane wprowadzane do systemów operatora" lub "przesłane pomiędzy węzłami operatora" mogą być danymi związanymi z konkretnym wysokim urzędnikiem państwowym, biznesmenem, posłem, senatorem lub też członkami ich rodzin. ISOC Polska wyraża stanowczy protest przeciwko próbom wprowadzenia w Polsce rozwiązań umożliwiających niekontrolowaną inwigilację i nadzór nad społeczeństwem, które nie powinny być stosowane w demokratycznym państwie prawa.



ISOC PL 2000