Logo ISOC Polska ISOC Polska | ISOC na ¶wiecie | Statut | Założyciele | Wst±p do ISOC | Prasa o nas | Forum | Lista dyskusyjna




¦wiatowy Dzień Telekomunikacji 2001
II Konferencja Okr±głego Stołu

Sala Kolumnowa Sejmu RP - 18 maja 2001 roku

Polska w drodze do Społeczeństwa Informacyjnego
Wprowadzenie oraz tezy i zagadnienia do dyskusji

Opracował Andrzej M. Wilk,
Wiceprzewodnicz±cy Komitetu Organizacyjnego Światowego Dnia Telekomunikacji
Warszawa, 25 kwietnia 2001 roku

Wprowadzenie

Mija rok od chwili gdy w Sali Kolumnowej Sejmu RP odbyła się pierwsza Konferencja Okr±głego Stołu (KOS) pod hasłem "Polska w drodze do Społeczeństwa Informacyjnego". Jej celem było nie tylko wywołanie społecznej dyskusji, maj±cej na celu upowszechnienie i pogłębienie zrozumienia omawianej problematyki w kraju, ale przede wszystkim, zainicjowanie działań maj±cych na celu systemowe rozwi±zywanie istniej±cych i przyszłych problemów, towarzysz±cych procesowi powstawania w Polsce Społeczeństwa Informacyjnego (SI).

W rok od tamtego wydarzenia mamy już sejmow± "Uchwałę w sprawie budowania podstaw społeczeństwa informacyjnego w Polsce", przyjęt± 14 lipca 2000 roku oraz rz±dowy dokument "Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce" z 28 listopada 2000 roku. Oba te dokumenty stanowi± inspirację dla powstaj±cego programu ePolska, nawi±zuj±cego do programu Unii Europejskiej eEurope.

W obecnym opracowaniu wykorzystano wiele treści zawartych w dokumencie wprowadzaj±cym do zeszłorocznej konferencji, które do dzisiaj nie straciły na swojej aktualności.

Natura przemian, wyzwania współczesno¶ci

Technika cyfrowa przenika do wszystkich dziedzin życia, staje się ich integraln± części±, decyduj±c tym samym o kształcie, kierunkach i dalszych możliwościach rozwoju. Zmieniaj±c radykalnie i nieuchronnie warunki życia i pracy, tworzy nowe środowisko cywilizacyjne.

  • Konwergencja informatyki, telekomunikacji i technik medialnych, dokonuj±ca się za spraw± jednolitej techniki cyfrowej, tworzy zręby współczesnych systemów komunikacyjnych o trudnych dziś do przewidzenia możliwościach zastosowań i wpływie na kształt ludzkiej egzystencji.
  • Informacja i umiejętność jej wykorzystania w postaci wiedzy staje się zasadniczym zasobem gospodarczym. St±d szczególnego znaczenia nabiera problem wartości i bezpieczeństwa informacji oraz sposobów umiejętnego jej gromadzenia, przetwarzania, udostępniania, wykorzystywania i ochrony.
  • Internet jako nowe, interakcyjne, dostępne 24 godziny na dobę medium komunikacji jest czynnikiem w największym stopniu wpływaj±cym na dynamikę zmian i tworz±cym infrastrukturę Społeczeństwa Informacyjnego. Obok wielu pozytywnych możliwości, przynosi istotne społeczne zagrożenia. Daj±c możliwość dotarcia ze zindywidualizowanym przekazem do wybranych grup odbiorców, w razie działania w złej wierze, otwiera nowe możliwości manipulowana i sterowania całymi grupami społecznymi. To co uprzednio wymagało dostępu do radia czy telewizji lub żmudnego budowania sieci wpływów i licznych oddziaływań bezpośrednich, dziś jest znacznie tańsze, szybsze i ze względu na brak doświadczenia w funkcjonowaniu społeczeństwa w nowych warunkach, znacznie łatwiejsze. Przekazywany cyfrowy obraz rzeczywistości może prezentować bardzo sugestywnie zupełnie sztuczn± "wirtualn±" rzeczywistość.
  • Zdolność osób i całych społeczeństw do elastycznego dostosowywania się do nowych warunków pracy oraz nowego stylu życia, staje się kluczow± umiejętności±. Strategicznego znaczenia nabiera więc system edukacji szkolnej i permanentnej, daj±cy szansę wykorzystania pojawiaj±cych się możliwości oraz zdobycia przez społeczeństwo dobrej pozycji w kształtuj±cym się na nowo światowym podziale pracy. Elastyczności i otwartości musi towarzyszyć wzrost potrzeb w zakresie kultury, a wnoszenie oryginalnych treści i wartości do uniwersalnej kultury światowej powinno współgrać z różnorodnością kulturową współczesnego świata.
  • Globalizacja w obrębie gospodarki i systemów komunikacyjnych sprawia, że w wielu dziedzinach ujednolicenie obowi±zuj±cego w różnych państwach prawa staje się konieczności±. Na przeszkodzie temu, oprócz lokalnych interesów gospodarczych, staj± także różnice między cywilizacjami istniej±cymi we współczesnym świecie powoduj±ce, że podstawowe pojęcia i relacje postrzegane bywaj± w diametralnie różny sposób.
  • Automatyzacja (z pomoc± techniki cyfrowej) wielu masowych procesów produkcyjnych i logistycznych, jaka miała miejsce w latach osiemdziesi±tych i dziewięćdziesi±tych spowodowała, że co najmniej od kilku lat wydajność pracy osób zatrudnionych w produkcji rośnie szybciej niż popyt na produkowane dobra, co powoduje wzrost bezrobocia w tych sektorach gospodarki. Nadwyżki pracy w jakiejś części zasilały dot±d sferę usług, przedsiębiorstwa "nowej gospodarki" i administrację różnych szczebli. Obecnie możliwości wchłaniania nadwyżek zasobów pracy przez administrację zaczynaj± być coraz bardziej ograniczone.
  • Automatyzacja procesów biurowych oraz oczekiwane w niedługim czasie przejście z technologii dokumentu papierowego na technologię dokumentu elektronicznego spowoduje radykaln± reorganizację biur i urzędów. Pozwoli na zwiększenie sprawności działania, ale zmusi do restrukturyzacji zatrudnienia.
  • Społeczeństwo informacyjne w Europie i świecie powstanie niezależnie od naszej woli i tylko aktywne i świadome wł±czenie się Polski w proces jego budowy, może zapewnić pewien wpływ na wybór ścieżki rozwojowej, maksymalizującej efekty pozytywne i minimalizującej zagrożenia. Jest zadaniem i wyzwaniem, któremu musimy sprostać, jeśli chcemy żyć i rozwijać się w europejskiej rodzinie narodów.
  • Ludzkość, z kurczącą się rol± kontrolowanego przez organa wybieralne państwa narodowego, rosn±cym znaczeniem anonimowego międzynarodowego kapitału, lawinowo rosn±cymi możliwościami gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji, porusza się w±sk± ścieżk± między Scyll± anarchizmu a Charybd± totalitaryzmu. Optymistyczna wizja powszechnej demokracji i "złotej wolności" jest równie prawdopodobna jak destrukcyjna anarchia czy totalny nadzór i kontrola. W obliczu takich potencjalnych możliwości i zagrożeń, ludzkość musi podj±ć ogromny wysiłek, aby w procesie dokonuj±cych się przemian nie zagubić człowieka jako Osoby - podmiotu wszystkich działań.

Tezy i tematy do dyskusji - zadania do podjęcia

I. Problemy systemowe - warunki rozwoju SI

  1. Konieczna jest nowelizacja Ustawy o działach w kierunku utworzenia nowego działu, lub rozszerzenie któregoś z już istniej±cych (np. działu ٱczność) o zagadnienia Społeczeństwa Informacyjnego, tak aby na szczeblu rz±dowym problematyka ta, jako główne zadanie, była koordynowana przez któregoś z członków Rady Ministrów, może nawet, w przyszłości, w randze wicepremiera, wyposażonego w odpowiednie uprawnienia i dysponuj±cego adekwatnymi do zadań środkami. Tematyka SI ma swój administracyjny wyraz w postaci XIII Dyrekcji Generalnej (Information Society) Unii Europejskiej.
  2. Środki na aktywn± działalność Rz±du w zakresie budowy Społeczeństwa Informacyjnego, w odpowiedniej skali i na poszczególne zadania, powinny być corocznie zapisywane w budżecie.
  3. Niezbędne jest przekształcenie Poselskiego Zespołu na rzecz Społeczeństwa Informacyjnego w Komisję Sejmow±, co pozwoli na koordynację interdyscyplinarnych działań legislacyjnych, przyśpieszenie niezbędnych prac nad modyfikacj± prawa oraz, dzięki zdobyciu przez posłów specjalistycznej wiedzy, wpłynie na poprawę jakości stanowionego w tym zakresie prawa. Ma to szczególne znaczenie w obszarach regulacji wymuszanych przez nowe techniki i technologie, wymagaj±cych zrozumienia ich specyfiki.
  4. Niezbędne jest uwolnienie polityki państwa od nadmiernego fiskalizmu w stosunku do nowych narzędzi i usług, zwłaszcza internetowych. Podatki pośrednie nakładane na infrastrukturę i usługi sieciowe powinny być zredukowane do rozsądnego minimum, a w szczególnych, maj±cych strategiczne znaczenie dla Kraju obszarach, ich stawka powinna być zerowa.
  5. Niezbędne jest opracowanie spójnego pakietu działań legislacyjnych zwi±zanych z wdrażaniem techniki cyfrowej, w tym Internetu, do różnych dziedzin życia i wprowadzenie go na "szybk± ścieżkę legislacyjn±" dla zapewnienia właściwej, podstawowej infrastruktury prawnej przemian.
  6. Niezbędna jest identyfikacja zasadniczych barier rozwoju SI i czynników pozwalaj±cych na akcelerację rozwoju w celu uwzględnienia tak uzyskanej wiedzy do opracowania dynamicznie rozwijanego programu działań.
  7. Niezbędne jest w szczególności przygotowanie programu zapewnienia odpowiednich warunków do rozwoju nowej gospodarki, edukacji, kultury, ochrony zdrowia, administracji, ochrony i bezpieczeństwa państwa, które umożliwi± nie tylko rozwój infrastruktury techniczno-systemowej, ale także pracę i warunki do życia i rozwoju każdej osoby i rodziny.

II. Przygotowanie struktur państwowych

Rol± Państwa jest dbałość o właściwy rozwój niezbędnej infrastruktury: prawnej, instytucjonalnej i społecznej, koniecznej także w procesie integracji europejskiej. Automatyzacja procesów administracyjno-biurowych spowoduje nieuchronne zast±pienie dokumentu papierowego dokumentem elektronicznym, wprowadzenie podpisu cyfrowego i nowego systemu postępowania z dokumentami, a w konsekwencji - nowej organizacji wszystkich procesów administracyjno-biurowych. Dla uzyskania pełnych efektów takiej zmiany w obszarze instytucji państwowych, samorządowych a także innych instytucji życia społecznego, a w tym ochrony środowiska i ochrony zdrowia, niezbędne będzie dokonanie przegl±du i oceny faktycznych potrzeb informacyjnych. Wynikiem tej oceny powinno być opracowanie nowych struktur organizacyjnych administracji państwowej, uwzględniających specyfikę procesu przetwarzania dokumentów elektronicznych i kierunki ewolucji systemów. W zwi±zku z powyższym:

  1. Niezbędna jest analiza funkcji Państwa i struktur samorz±dowych w SI oraz niezbędnych zasobów informacyjnych państwa i społeczeństwa, a także ustalenie nowego systemu organizacji oraz działania struktur, instytucji państwowych i samorz±dowych, uwzględniaj±cego nowe i przewidywalne w najbliższym czasie możliwości techniczne.
  2. Powyższe powinno uwzględniać kompleksow± problematykę gromadzenia, ochrony i udostępniania informacji, przy pełnej świadomości, że dane szczególnie istotne lub wrażliwe powinny być gromadzone, przechowywane i przetwarzane w sposób zapewniaj±cy ich właściwe bezpieczeństwo. Trzeba założyć, że państwa kontroluj±ce produkcję służ±cych do tego urz±dzeń i oprogramowania, zwłaszcza tych, których kody źródłowe nie s± powszechnie publikowane, mog± mieć ułatwiony dostęp do gromadzonych zasobów. Dlatego urz±dzenia i systemy, które rzeczywiście maj± zapewniać niedostępność lub nieopłacalność dostępu dla obcych państw, powinny być w całości opracowane i wytwarzane w kraju, pod ścisłym nadzorem i specjalistyczn± kontrol±. W innych przypadkach wybieraj±c konkretne rozwiązania sprzętowe lub programowe trzeba przynajmniej wiedzieć komu (ewentualnie) jesteśmy gotowi udostępnić gromadzone i teoretycznie chronione informacje.
  3. Społeczeństwo Informacyjne stanowi specyficzne wyzwanie dla obronności i bezpieczeństwa kraju. Pojawienie się nowej techniki w zakresie tak delikatnej materii jak informacja, to również nowe pole potencjalnego rozpoznania, walki interesów, a nawet otwartego konfliktu, zmuszaj±ce do posiadania skutecznych systemów zabezpieczenia i obrony, także i w tym wymiarze. To konieczność i szansa modernizacji istniejących struktur i systemów obronnych, a w tym ich całego zaplecza logistycznego, w celu ich dostosowania do standardów NATO.
  4. Zastosowanie cyfrowej formy gromadzenia, przetwarzania, przesyłania i udostępniania informacji oraz traktowanie jej jako zasobu gospodarczego powoduje konieczność z jednej strony właściwej oceny jej wartości, a z drugiej, stosownego do tej wartości, zabezpieczenia. St±d, szczególnie w przypadku informacji, którymi dysponuj± instytucje i struktury państwowe oraz samorz±dowe, jest niezbędne opracowanie właściwej, uwzględniaj±cej specyfikę różnych zbiorów informacji, polityki bezpieczeństwa oraz wydanie i stała aktualizacja przepisów w tej dziedzinie, a także kontrola i nadzór nad ich przestrzeganiem.
  5. Należy d±żyć do tego, by nowe możliwości techniczne były wykorzystane do dalszej demokratyzacji życia społecznego i zwiększenia przejrzystości działań władz wszystkich szczebli, co pozwoli także zminimalizować oddziaływanie czynników korupcjogennych na struktury władzy.

III. Przygotowanie społeczeństwa do życia i pracy w warunkach SI

  1. Techniki cyfrowe, przenikaj±c do różnych dziedzin życia i gospodarki, stanowi± bazę dla powstawania Społeczeństwa Informacyjnego. Poprzez zmiany w technologiach gromadzenia, przesyłania, przetwarzania i udostępniania informacji, bezpośrednio wpływaj± na możliwości i sposób realizacji zadań przypisanych każdej instytucji. Niezbędne jest stworzenie takich warunków i programów, aby wprowadzanie nowych rozwi±zań było nie tylko opłacalne ekonomicznie, ale i akceptowalne społecznie.
  2. W szybko zmieniaj±cym się świecie, zbiorowa umiejętność przyswajania sobie nowych rozwi±zań warunkuj±cych rozwój i efektywne wykorzystywanie możliwości, jakie przynosi ze sob± Społeczeństwo Informacyjne, może być jednym z podstawowych czynników decyduj±cych o pozycji każdego społeczeństwa w przyszłym światowym podziale pracy i zwi±zanych z tym korzyściach lub stratach. Obok cech specyficznych dla konkretnego społeczeństwa - stopnia innowacyjności i umiejętności adaptacji do zmieniaj±cych się warunków życia i pracy oraz struktury demograficznej, istotne znaczenie będzie miał ogólny poziom wykształcenia i kultury.
  3. Niezbędne jest więc uznanie edukacji dzieci i młodzieży oraz sprawnego kształcenia dorosłych za sprawę strategiczn± dla przyszłości Polski i dla jej miejsca w światowym podziale pracy. St±d rodzi się szczególna konieczność nie tylko dostępu do nowoczesnych urządzeń, ale i dostosowania do przyszłych potrzeb i dzisiejszych możliwości - organizacji, treści i form kształcenia. Ogromnie ważne staje się nauczanie w zakresie technik cyfrowych grup specjalistów, a masowo, wykorzystywanie nowych technik informacyjnych w kształceniu ogólnym i specjalistycznym z wielu różnych, odległych od techniki informacyjnej dziedzin. Należy przy tym pamiętać, że inwestycja w edukację jest długoterminowa, gdyż np. dzieci zaczynaj±ce szkołę podstawow± wejd± na rynek pracy za kilkanaście lat i muszą być już dzisiaj przygotowywane do konkurencji na tym właśnie przyszłym rynku.
  4. Aktywna walka z bezrobociem, to w dzisiejszych czasach tworzenie nowych miejsc pracy poprzez rozwój sektorów "nowej" gospodarki oraz zmniejszanie nacisku na rynek pracy w drodze upowszechniania płacy rodzinnej. Wi±że się z tym uznanie wychowania dzieci za pracę na rzecz społeczeństwa z prawem do wynagrodzenia, a nie zasiłku, stworzenie możliwości pracy w dostosowanym do potrzeb wymiarze czasu oraz rozwój telepracy, umożliwiaj±cej wykonywanie pracy na odległość, także w domu. Ograniczeniu bezrobocia może sprzyjać również podwyższenie średniego, ogólnego poziomu edukacji i aktywizacja różnych form kształcenia dorosłych tak, aby umożliwić, kilkakrotnie w czasie czynnego życia zawodowego, zmianę wykonywanej specjalności, a nawet zawodu.
  5. Już dziś można rozważyć takie wykorzystanie nowoczesnych technik komunikacyjnych, aby nie było konieczne (kosztowne ekonomicznie i społecznie) przenoszenie dużych grup ludności ze wsi i małych miasteczek do wielkich miast, a realne stało się zapewnienie pracy, środków do życia, ochrony zdrowia, dostępu do zdobyczy cywilizacji w miejscu ich obecnego zamieszkania.
  6. Dbałość o trwanie bytu narodowego i troska o dotarcie do młodego pokolenia, a także pełne zaistnienie Polski w nowym wymiarze światowym, wymaga jak najszerszej obecności naszej kultury, języka oraz dorobku i dziedzictwa narodowego w Internecie, który może być przy tym niezwykle efektywnym narzędziem kontaktu z Poloni± na całym świecie i Polonii z Krajem. Niezbędne jest zapewnienie dostępu do internetowych kursów języka i kultury polskiej.
  7. Zapewnienie właściwego poziomu opieki medycznej na terenie całego kraju przy ograniczonych środkach, to także szerokie wykorzystywanie możliwości telemedycyny. Oprócz wspierania przepływu i aktualizacji specjalistycznej wiedzy medycznej, a nawet wspomagania lekarza w jego działaniach terapeutycznych, możliwe jest na tej drodze szerokie upowszechnianie profilaktyki ochrony zdrowia i podejmowanie skutecznych działań informacyjnych wspierających środowiska osób dotkniętych określon± chorob±.
  8. Rehabilitacja niepełnosprawnych i pomoc w ich twórczym uczestnictwie w życiu społeczno-zawodowym uzyskuje, za spraw± nowych technik komunikacyjnych, a w tym Internetu, zupełnie nowe możliwości.

IV. Badania naukowe i prace badawczo-wdrożeniowe

  1. Szybki i efektywny rozwój społeczeństwa wymaga posiadania własnych ekspertów w wielu dziedzinach. St±d ogromne znaczenie powstawania i rozwoju ośrodków naukowych i badawczo-rozwojowych w zasadniczych dla przyszłości kraju obszarach wiedzy oraz troska o wykształcenie i utrzymanie specjalistów maj±cych kompetencje w dziedzinach o potencjalnym choćby znaczeniu. To także konieczność wypracowania skutecznych struktur i mechanizmów współpracy nauki i gospodarki.
  2. Niezwykle ważne jest umiejętne wdrażanie nowych technik badawczych do wielu różnych, także i nie technicznych, dziedzin nauki dla pogłębienia wiedzy oraz wypracowania nowych rozwi±zań i technologii.
  3. Niezbędne jest wyci±gnięcie wniosku z możliwości współczesnych technik komunikacyjnych, a zwłaszcza Internetu, dotycz±cych organizowania prowadzonych badań. W wielu dziedzinach konieczne jest podjęcie wysiłku dla zwiększenia tempa i efektywności prac, dzięki zastosowaniu nowoczesnej, powi±zanej informacyjnie a rozproszonej terytorialnie strukturze organizacyjnej zespołów badawczych i specjalistycznych ośrodków edukacyjnych.
  4. Prace badawczo - rozwojowe w zakresie nowych technologii, a zwłaszcza w dziedzinach zwi±zanych z SI, powinny być wspierane także na etapie ich wdrażania i dawać szansę powstawania wielu nowych przedsiębiorstw działaj±cych w tym strategicznym obszarze.

V. Rozwój ekonomiczny

  1. Motorem przemian jest i będzie gospodarka, a w tym kapitał prywatny. Należy d±żyć do opracowania takich mechanizmów, niezbędnej infrastruktury i rozwi±zań, które zapewni± szybki wzrost gospodarczy oparty na nowych technologiach informacyjnych, w pełni uwzględniający wymogi ochrony środowiska naturalnego.
  2. W szczególności należy zapewnić taki rozwój infrastruktury technicznej, prawnej i instytucjonalnej, aby umożliwić powszechny obrót bezgotówkowy, efektywny i bezpieczny rozwój elektronicznej, a zwłaszcza internetowej gospodarki oraz wł±czenie do niej małych i średnich przedsiębiorstw.
  3. Dla zwiększenia opłacalności stosowania nowych narzędzi komunikacyjnych, a zwłaszcza Internetu, należy konkretnie wspierać wzrost wnoszonej przez niego "wartości dodanej" jak± stanowi dostęp do rozbudowanej sieci krajowych baz danych, szeroka możliwość załatwienia uci±żliwych lub, po prostu, czasochłonnych spraw za pośrednictwem Internetu oraz cała infrastruktura, umożliwiaj±ca bezpieczn± działalność gospodarczą, telepracę, a nawet telenauczanie.
  4. We wszystkich obszarach gdzie jest to technicznie i ekonomicznie możliwe należy d±żyć do rozwoju współzawodnictwa i konkurencji, przeciwdziałaj±c nadmiernej koncentracji i praktykom monopolistycznym.

VI. Współpraca międzynarodowa

  1. Regulacje prawne w zakresie podstawowych zagadnień Społeczeństwa Informacyjnego maj± charakter kompleksowy i często globalny. Podejmuj±c konkretne zobowi±zania międzynarodowe należy zawsze dobrze zdawać sobie sprawę z krótko i długookresowych skutków takich działań, a przy ustalaniu harmonogramu, zakresu i szczegółowych wariantów rozwi±zań, kierować się nie czystości± formaln±, czy poprawności± "ideologiczn±", a - podobnie jak czynią to najwyżej rozwinięte kraje świata - długofalowym, własnym interesem narodowym.
  2. Unia Europejska, także za spraw± powstawania w niej form Społeczeństwa Informacyjnego, ulega dynamicznym przekształceniom. Jeśli proces naszej harmonizacji ze standardami unijnymi ma przebiegać sprawnie i skutecznie, ważnym jest, aby rozwój Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce, wobec słabszego poziomu gospodarczego i gorzej rozwiniętej infrastruktury, podlegał szczególnej trosce władz państwowych. Jest to szczególne istotne także ze względu na to, że w UE budowa zrębów SI nabiera strategicznego znaczenia.
  3. Globalizacja gospodarki, ochrony środowiska, kontaktów międzyludzkich i współpracy jest wynikiem rozwoju gospodarki, a zwłaszcza rozwoju technik komunikacyjnych - w tym Internetu - i ma charakter zjawiska naturalnego. Wynikają z niej ogromne potencjalne możliwości, ale i poważne zagrożenia. Dotycz± one zarówno perspektyw kooperacji międzynarodowej na niespotykan± dot±d skalę jak i powstawania międzynarodowych przedsiębiorstw. Ich potęga ekonomiczna i obszar działania wymyka się spod kontroli pojedynczych, nawet średniej wielkości, państw, zmuszając do przejęcia niektórych zadań przez struktury międzynarodowe. Szczególne problemy może rodzić ponadto nie tylko konieczność ujednolicenia w skali światowej podstawowych regulacji prawnych, ale także fakt, że różne ludzkie cywilizacje odmiennie rozumieją podstawowe nieraz relacje i pojęcia.

VII. Główne wyzwania SI

  1. Społeczeństwo Informacyjne, zmieniaj±c warunki życia, nauki i pracy, stanowi wyzwanie dla wszystkich społeczności - dla rodziny, społeczności lokalnych, wspólnot religijnych, różnorodnych organizacji i stowarzyszeń, narodu i struktur państwa. Przypisywane im dot±d role, funkcje oraz zadania, a zwłaszcza formy ich realizacji, musz± być na nowo przemyślane i sformułowane tak, aby w natłoku wirtualnych propozycji zachować oraz wzbogacić o nowe możliwości naturalne środowisko ludzkiej egzystencji i rozwoju.
  2. Szczególnym obszarem dyskusji i decyzji powinno być ustalenie właściwej równowagi między wolności± a bezpieczeństwem, skutkuj±cej przyjęciem konkretnych rozwi±zań prawno - organizacyjnych powstaj±cego SI.
  3. Podmiotem działań powinien być człowiek jako Osoba. Wszystkie programy i praktyczne działania zwi±zane z wdrażaniem nowych rozwi±zań wynikaj±cych z postępu naukowo - technicznego powinny być tak opracowane i realizowane, aby nie zgubić z pola widzenia tego nadrzędnego celu.