 |
 |

¦wiatowy Dzień Telekomunikacji 2001
II Konferencja Okr±głego Stołu
Sala Kolumnowa Sejmu RP - 18 maja 2001 roku
Polska w drodze do Społeczeństwa Informacyjnego
Wprowadzenie oraz tezy i zagadnienia do dyskusji
Opracował Andrzej M. Wilk,
Wiceprzewodnicz±cy Komitetu Organizacyjnego Światowego Dnia Telekomunikacji
Warszawa, 25 kwietnia 2001 roku
Wprowadzenie
Mija rok od chwili gdy w Sali Kolumnowej Sejmu RP odbyła się pierwsza Konferencja Okr±głego Stołu (KOS) pod hasłem "Polska
w drodze do Społeczeństwa Informacyjnego". Jej celem było nie tylko wywołanie społecznej dyskusji, maj±cej na celu upowszechnienie
i pogłębienie zrozumienia omawianej problematyki w kraju, ale przede wszystkim, zainicjowanie działań maj±cych na celu systemowe
rozwi±zywanie istniej±cych i przyszłych problemów, towarzysz±cych procesowi powstawania w Polsce Społeczeństwa Informacyjnego
(SI).
W rok od tamtego wydarzenia mamy już sejmow± "Uchwałę w sprawie budowania podstaw społeczeństwa informacyjnego w
Polsce", przyjęt± 14 lipca 2000 roku oraz rz±dowy dokument "Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce" z 28
listopada 2000 roku. Oba te dokumenty stanowi± inspirację dla powstaj±cego programu ePolska, nawi±zuj±cego do programu Unii
Europejskiej eEurope.
W obecnym opracowaniu wykorzystano wiele treści zawartych w dokumencie wprowadzaj±cym do zeszłorocznej konferencji,
które do dzisiaj nie straciły na swojej aktualności.
Natura przemian, wyzwania współczesno¶ci
Technika cyfrowa przenika do wszystkich dziedzin życia, staje się ich integraln± części±, decyduj±c tym samym o kształcie,
kierunkach i dalszych możliwościach rozwoju. Zmieniaj±c radykalnie i nieuchronnie warunki życia i pracy, tworzy nowe
środowisko cywilizacyjne.
- Konwergencja informatyki, telekomunikacji i technik medialnych, dokonuj±ca się za spraw± jednolitej techniki cyfrowej,
tworzy zręby współczesnych systemów komunikacyjnych o trudnych dziś do przewidzenia możliwościach zastosowań i wpływie na kształt
ludzkiej egzystencji.
- Informacja i umiejętność jej wykorzystania w postaci wiedzy staje się zasadniczym zasobem gospodarczym. St±d szczególnego
znaczenia nabiera problem wartości i bezpieczeństwa informacji oraz sposobów umiejętnego jej gromadzenia, przetwarzania,
udostępniania, wykorzystywania i ochrony.
- Internet jako nowe, interakcyjne, dostępne 24 godziny na dobę medium komunikacji jest czynnikiem w największym stopniu
wpływaj±cym na dynamikę zmian i tworz±cym infrastrukturę Społeczeństwa Informacyjnego. Obok wielu pozytywnych możliwości, przynosi
istotne społeczne zagrożenia. Daj±c możliwość dotarcia ze zindywidualizowanym przekazem do wybranych grup odbiorców, w razie
działania w złej wierze, otwiera nowe możliwości manipulowana i sterowania całymi grupami społecznymi. To co uprzednio wymagało
dostępu do radia czy telewizji lub żmudnego budowania sieci wpływów i licznych oddziaływań bezpośrednich, dziś jest znacznie
tańsze, szybsze i ze względu na brak doświadczenia w funkcjonowaniu społeczeństwa w nowych warunkach, znacznie
łatwiejsze. Przekazywany cyfrowy obraz rzeczywistości może prezentować bardzo sugestywnie zupełnie sztuczn± "wirtualn±"
rzeczywistość.
- Zdolność osób i całych społeczeństw do elastycznego dostosowywania się do nowych warunków pracy oraz nowego stylu życia,
staje się kluczow± umiejętności±. Strategicznego znaczenia nabiera więc system edukacji szkolnej i permanentnej, daj±cy szansę
wykorzystania pojawiaj±cych się możliwości oraz zdobycia przez społeczeństwo dobrej pozycji w kształtuj±cym się na nowo światowym
podziale pracy. Elastyczności i otwartości musi towarzyszyć wzrost potrzeb w zakresie kultury, a wnoszenie oryginalnych treści i wartości do uniwersalnej kultury światowej powinno współgrać z różnorodnością kulturową
współczesnego świata.
- Globalizacja w obrębie gospodarki i systemów komunikacyjnych sprawia, że w wielu dziedzinach ujednolicenie obowi±zuj±cego
w różnych państwach prawa staje się konieczności±. Na przeszkodzie temu, oprócz lokalnych interesów gospodarczych, staj± także
różnice między cywilizacjami istniej±cymi we współczesnym świecie powoduj±ce, że podstawowe pojęcia i relacje postrzegane bywaj± w
diametralnie różny sposób.
- Automatyzacja (z pomoc± techniki cyfrowej) wielu masowych procesów produkcyjnych i logistycznych, jaka miała miejsce
w latach osiemdziesi±tych i dziewięćdziesi±tych spowodowała, że co najmniej od kilku lat wydajność pracy osób zatrudnionych w
produkcji rośnie szybciej niż popyt na produkowane dobra, co powoduje wzrost bezrobocia w tych sektorach gospodarki. Nadwyżki
pracy w jakiejś części zasilały dot±d sferę usług, przedsiębiorstwa "nowej gospodarki" i administrację różnych
szczebli. Obecnie możliwości wchłaniania nadwyżek zasobów pracy przez administrację zaczynaj± być coraz bardziej ograniczone.
- Automatyzacja procesów biurowych oraz oczekiwane w niedługim czasie przejście z technologii dokumentu papierowego na
technologię dokumentu elektronicznego spowoduje radykaln± reorganizację biur i urzędów. Pozwoli na zwiększenie sprawności
działania, ale zmusi do restrukturyzacji zatrudnienia.
- Społeczeństwo informacyjne w Europie i świecie powstanie niezależnie od naszej woli i tylko aktywne i świadome wł±czenie
się Polski w proces jego budowy, może zapewnić pewien wpływ na wybór ścieżki rozwojowej, maksymalizującej efekty pozytywne i minimalizującej zagrożenia. Jest zadaniem i wyzwaniem, któremu musimy sprostać, jeśli chcemy żyć i rozwijać się w
europejskiej rodzinie narodów.
- Ludzkość, z kurczącą się rol± kontrolowanego przez organa wybieralne państwa narodowego, rosn±cym znaczeniem anonimowego
międzynarodowego kapitału, lawinowo rosn±cymi możliwościami gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji, porusza się w±sk±
ścieżk± między Scyll± anarchizmu a Charybd± totalitaryzmu. Optymistyczna wizja powszechnej demokracji i "złotej wolności" jest
równie prawdopodobna jak destrukcyjna anarchia czy totalny nadzór i kontrola. W obliczu takich potencjalnych możliwości i zagrożeń,
ludzkość musi podj±ć ogromny wysiłek, aby w procesie dokonuj±cych się przemian nie zagubić człowieka jako Osoby - podmiotu wszystkich działań.
Tezy i tematy do dyskusji - zadania do podjęcia
I. Problemy systemowe - warunki rozwoju SI
- Konieczna jest nowelizacja Ustawy o działach w kierunku utworzenia nowego działu, lub rozszerzenie któregoś z już
istniej±cych (np. działu ٱczność) o zagadnienia Społeczeństwa Informacyjnego, tak aby na szczeblu rz±dowym problematyka ta, jako
główne zadanie, była koordynowana przez któregoś z członków Rady Ministrów, może nawet, w przyszłości, w randze wicepremiera,
wyposażonego w odpowiednie uprawnienia i dysponuj±cego adekwatnymi do zadań środkami. Tematyka SI ma swój administracyjny wyraz w
postaci XIII Dyrekcji Generalnej (Information Society) Unii Europejskiej.
- Środki na aktywn± działalność Rz±du w zakresie budowy Społeczeństwa Informacyjnego, w odpowiedniej skali i na poszczególne
zadania, powinny być corocznie zapisywane w budżecie.
- Niezbędne jest przekształcenie Poselskiego Zespołu na rzecz Społeczeństwa Informacyjnego w Komisję Sejmow±, co pozwoli na
koordynację interdyscyplinarnych działań legislacyjnych, przyśpieszenie niezbędnych prac nad modyfikacj± prawa oraz, dzięki
zdobyciu przez posłów specjalistycznej wiedzy, wpłynie na poprawę jakości stanowionego w tym zakresie prawa. Ma to szczególne
znaczenie w obszarach regulacji wymuszanych przez nowe techniki i technologie, wymagaj±cych zrozumienia ich specyfiki.
- Niezbędne jest uwolnienie polityki państwa od nadmiernego fiskalizmu w stosunku do nowych narzędzi i usług, zwłaszcza
internetowych. Podatki pośrednie nakładane na infrastrukturę i usługi sieciowe powinny być zredukowane do rozsądnego minimum, a w
szczególnych, maj±cych strategiczne znaczenie dla Kraju obszarach, ich stawka powinna być zerowa.
- Niezbędne jest opracowanie spójnego pakietu działań legislacyjnych zwi±zanych z wdrażaniem techniki cyfrowej, w tym
Internetu, do różnych dziedzin życia i wprowadzenie go na "szybk± ścieżkę legislacyjn±" dla zapewnienia właściwej, podstawowej
infrastruktury prawnej przemian.
- Niezbędna jest identyfikacja zasadniczych barier rozwoju SI i czynników pozwalaj±cych na akcelerację rozwoju w celu
uwzględnienia tak uzyskanej wiedzy do opracowania dynamicznie rozwijanego programu działań.
- Niezbędne jest w szczególności przygotowanie programu zapewnienia odpowiednich warunków do rozwoju nowej gospodarki,
edukacji, kultury, ochrony zdrowia, administracji, ochrony i bezpieczeństwa państwa, które umożliwi± nie tylko rozwój
infrastruktury techniczno-systemowej, ale także pracę i warunki do życia i rozwoju każdej osoby i rodziny.
II. Przygotowanie struktur państwowych
Rol± Państwa jest dbałość o właściwy rozwój niezbędnej infrastruktury: prawnej, instytucjonalnej i społecznej, koniecznej także w
procesie integracji europejskiej. Automatyzacja procesów administracyjno-biurowych spowoduje nieuchronne
zast±pienie dokumentu papierowego dokumentem elektronicznym, wprowadzenie podpisu cyfrowego i nowego systemu postępowania z
dokumentami, a w konsekwencji - nowej organizacji wszystkich procesów administracyjno-biurowych. Dla uzyskania pełnych efektów
takiej zmiany w obszarze instytucji państwowych, samorządowych a także innych instytucji życia społecznego, a w tym ochrony
środowiska i ochrony zdrowia, niezbędne będzie dokonanie przegl±du i oceny faktycznych potrzeb informacyjnych. Wynikiem tej oceny
powinno być opracowanie nowych struktur organizacyjnych administracji państwowej, uwzględniających specyfikę procesu przetwarzania
dokumentów elektronicznych i kierunki ewolucji systemów. W zwi±zku z powyższym:
- Niezbędna jest analiza funkcji Państwa i struktur samorz±dowych w SI oraz niezbędnych zasobów informacyjnych państwa i
społeczeństwa, a także ustalenie nowego systemu organizacji oraz działania struktur, instytucji państwowych i
samorz±dowych, uwzględniaj±cego nowe i przewidywalne w najbliższym czasie możliwości techniczne.
- Powyższe powinno uwzględniać kompleksow± problematykę gromadzenia, ochrony i udostępniania informacji, przy pełnej
świadomości, że dane szczególnie istotne lub wrażliwe powinny być gromadzone, przechowywane i przetwarzane w sposób zapewniaj±cy
ich właściwe bezpieczeństwo. Trzeba założyć, że państwa kontroluj±ce produkcję służ±cych do tego urz±dzeń i oprogramowania,
zwłaszcza tych, których kody źródłowe nie s± powszechnie publikowane, mog± mieć ułatwiony dostęp do gromadzonych zasobów. Dlatego
urz±dzenia i systemy, które rzeczywiście maj± zapewniać niedostępność lub nieopłacalność dostępu dla obcych państw, powinny być w
całości opracowane i wytwarzane w kraju, pod ścisłym nadzorem i specjalistyczn± kontrol±. W innych przypadkach wybieraj±c konkretne
rozwiązania sprzętowe lub programowe trzeba przynajmniej wiedzieć komu (ewentualnie) jesteśmy gotowi udostępnić gromadzone i teoretycznie chronione informacje.
- Społeczeństwo Informacyjne stanowi specyficzne wyzwanie dla obronności i bezpieczeństwa kraju. Pojawienie się nowej
techniki w zakresie tak delikatnej materii jak informacja, to również nowe pole potencjalnego rozpoznania, walki interesów, a
nawet otwartego konfliktu, zmuszaj±ce do posiadania skutecznych systemów zabezpieczenia i obrony, także i w tym wymiarze. To
konieczność i szansa modernizacji istniejących struktur i systemów obronnych, a w tym ich całego zaplecza logistycznego, w celu
ich dostosowania do standardów NATO.
- Zastosowanie cyfrowej formy gromadzenia, przetwarzania, przesyłania i udostępniania informacji oraz traktowanie jej
jako zasobu gospodarczego powoduje konieczność z jednej strony właściwej oceny jej wartości, a z drugiej, stosownego do
tej wartości, zabezpieczenia. St±d, szczególnie w przypadku informacji, którymi dysponuj± instytucje i struktury państwowe oraz
samorz±dowe, jest niezbędne opracowanie właściwej, uwzględniaj±cej specyfikę różnych zbiorów informacji, polityki bezpieczeństwa
oraz wydanie i stała aktualizacja przepisów w tej dziedzinie, a także kontrola i nadzór nad ich przestrzeganiem.
- Należy d±żyć do tego, by nowe możliwości techniczne były wykorzystane do dalszej demokratyzacji życia społecznego i
zwiększenia przejrzystości działań władz wszystkich szczebli, co pozwoli także zminimalizować oddziaływanie czynników
korupcjogennych na struktury władzy.
III. Przygotowanie społeczeństwa do życia i pracy w warunkach SI
- Techniki cyfrowe, przenikaj±c do różnych dziedzin życia i gospodarki, stanowi± bazę dla powstawania Społeczeństwa
Informacyjnego. Poprzez zmiany w technologiach gromadzenia, przesyłania, przetwarzania i udostępniania informacji, bezpośrednio
wpływaj± na możliwości i sposób realizacji zadań przypisanych każdej instytucji. Niezbędne jest stworzenie takich warunków i programów,
aby wprowadzanie nowych rozwi±zań było nie tylko opłacalne ekonomicznie, ale i akceptowalne społecznie.
- W szybko zmieniaj±cym się świecie, zbiorowa umiejętność przyswajania sobie nowych rozwi±zań warunkuj±cych rozwój i
efektywne wykorzystywanie możliwości, jakie przynosi ze sob± Społeczeństwo Informacyjne, może być jednym z podstawowych czynników
decyduj±cych o pozycji każdego społeczeństwa w przyszłym światowym podziale pracy i zwi±zanych z tym korzyściach lub stratach.
Obok cech specyficznych dla konkretnego społeczeństwa - stopnia innowacyjności i umiejętności adaptacji do zmieniaj±cych się
warunków życia i pracy oraz struktury demograficznej, istotne znaczenie będzie miał ogólny poziom wykształcenia i kultury.
- Niezbędne jest więc uznanie edukacji dzieci i młodzieży oraz sprawnego kształcenia dorosłych za sprawę strategiczn± dla
przyszłości Polski i dla jej miejsca w światowym podziale pracy. St±d rodzi się szczególna konieczność nie tylko dostępu do
nowoczesnych urządzeń, ale i dostosowania do przyszłych potrzeb i dzisiejszych możliwości - organizacji, treści i form kształcenia.
Ogromnie ważne staje się nauczanie w zakresie technik cyfrowych grup specjalistów, a masowo, wykorzystywanie nowych technik
informacyjnych w kształceniu ogólnym i specjalistycznym z wielu różnych, odległych od techniki informacyjnej dziedzin.
Należy przy tym pamiętać, że inwestycja w edukację jest długoterminowa, gdyż np. dzieci zaczynaj±ce szkołę podstawow± wejd± na rynek
pracy za kilkanaście lat i muszą być już dzisiaj przygotowywane do konkurencji na tym właśnie przyszłym rynku.
- Aktywna walka z bezrobociem, to w dzisiejszych czasach tworzenie nowych miejsc pracy poprzez rozwój sektorów "nowej"
gospodarki oraz zmniejszanie nacisku na rynek pracy w drodze upowszechniania płacy rodzinnej. Wi±że się z tym uznanie wychowania
dzieci za pracę na rzecz społeczeństwa z prawem do wynagrodzenia, a nie zasiłku, stworzenie możliwości pracy w dostosowanym do
potrzeb wymiarze czasu oraz rozwój telepracy, umożliwiaj±cej wykonywanie pracy na odległość, także w domu. Ograniczeniu bezrobocia
może sprzyjać również podwyższenie średniego, ogólnego poziomu edukacji i aktywizacja różnych form kształcenia dorosłych tak, aby
umożliwić, kilkakrotnie w czasie czynnego życia zawodowego, zmianę wykonywanej specjalności, a nawet zawodu.
- Już dziś można rozważyć takie wykorzystanie nowoczesnych technik komunikacyjnych, aby nie było konieczne (kosztowne
ekonomicznie i społecznie) przenoszenie dużych grup ludności ze wsi i małych miasteczek do wielkich miast, a realne stało
się zapewnienie pracy, środków do życia, ochrony zdrowia, dostępu do zdobyczy cywilizacji w miejscu ich obecnego
zamieszkania.
- Dbałość o trwanie bytu narodowego i troska o dotarcie do młodego pokolenia, a także pełne zaistnienie Polski w nowym
wymiarze światowym, wymaga jak najszerszej obecności naszej kultury, języka oraz dorobku i dziedzictwa narodowego w
Internecie, który może być przy tym niezwykle efektywnym narzędziem kontaktu z Poloni± na całym świecie i Polonii z Krajem.
Niezbędne jest zapewnienie dostępu do internetowych kursów języka i kultury polskiej.
- Zapewnienie właściwego poziomu opieki medycznej na terenie całego kraju przy ograniczonych środkach, to także szerokie
wykorzystywanie możliwości telemedycyny. Oprócz wspierania przepływu i aktualizacji specjalistycznej wiedzy medycznej, a nawet
wspomagania lekarza w jego działaniach terapeutycznych, możliwe jest na tej drodze szerokie upowszechnianie profilaktyki ochrony
zdrowia i podejmowanie skutecznych działań informacyjnych wspierających środowiska osób dotkniętych określon± chorob±.
- Rehabilitacja niepełnosprawnych i pomoc w ich twórczym uczestnictwie w życiu społeczno-zawodowym uzyskuje, za spraw±
nowych technik komunikacyjnych, a w tym Internetu, zupełnie nowe możliwości.
IV. Badania naukowe i prace badawczo-wdrożeniowe
- Szybki i efektywny rozwój społeczeństwa wymaga posiadania własnych ekspertów w wielu dziedzinach. St±d ogromne znaczenie
powstawania i rozwoju ośrodków naukowych i badawczo-rozwojowych w zasadniczych dla przyszłości kraju obszarach wiedzy oraz
troska o wykształcenie i utrzymanie specjalistów maj±cych kompetencje w dziedzinach o potencjalnym choćby znaczeniu.
To także konieczność wypracowania skutecznych struktur i mechanizmów współpracy nauki i gospodarki.
- Niezwykle ważne jest umiejętne wdrażanie nowych technik badawczych do wielu różnych, także i nie technicznych, dziedzin
nauki dla pogłębienia wiedzy oraz wypracowania nowych rozwi±zań i technologii.
- Niezbędne jest wyci±gnięcie wniosku z możliwości współczesnych technik komunikacyjnych, a zwłaszcza Internetu, dotycz±cych
organizowania prowadzonych badań. W wielu dziedzinach konieczne jest podjęcie wysiłku dla zwiększenia tempa i efektywności prac,
dzięki zastosowaniu nowoczesnej, powi±zanej informacyjnie a rozproszonej terytorialnie strukturze organizacyjnej zespołów
badawczych i specjalistycznych ośrodków edukacyjnych.
- Prace badawczo - rozwojowe w zakresie nowych technologii, a zwłaszcza w dziedzinach zwi±zanych z SI, powinny być wspierane
także na etapie ich wdrażania i dawać szansę powstawania wielu nowych przedsiębiorstw działaj±cych w tym strategicznym obszarze.
V. Rozwój ekonomiczny
- Motorem przemian jest i będzie gospodarka, a w tym kapitał prywatny. Należy d±żyć do opracowania takich mechanizmów,
niezbędnej infrastruktury i rozwi±zań, które zapewni± szybki wzrost gospodarczy oparty na nowych technologiach informacyjnych, w
pełni uwzględniający wymogi ochrony środowiska naturalnego.
- W szczególności należy zapewnić taki rozwój infrastruktury technicznej, prawnej i instytucjonalnej, aby umożliwić
powszechny obrót bezgotówkowy, efektywny i bezpieczny rozwój elektronicznej, a zwłaszcza internetowej gospodarki
oraz wł±czenie do niej małych i średnich przedsiębiorstw.
- Dla zwiększenia opłacalności stosowania nowych narzędzi komunikacyjnych, a zwłaszcza Internetu, należy konkretnie wspierać
wzrost wnoszonej przez niego "wartości dodanej" jak± stanowi dostęp do rozbudowanej sieci krajowych baz danych, szeroka możliwość
załatwienia uci±żliwych lub, po prostu, czasochłonnych spraw za pośrednictwem Internetu oraz cała infrastruktura, umożliwiaj±ca
bezpieczn± działalność gospodarczą, telepracę, a nawet telenauczanie.
- We wszystkich obszarach gdzie jest to technicznie i ekonomicznie możliwe należy d±żyć do rozwoju współzawodnictwa i
konkurencji, przeciwdziałaj±c nadmiernej koncentracji i praktykom monopolistycznym.
VI. Współpraca międzynarodowa
- Regulacje prawne w zakresie podstawowych zagadnień Społeczeństwa Informacyjnego maj± charakter kompleksowy i często
globalny. Podejmuj±c konkretne zobowi±zania międzynarodowe należy zawsze dobrze zdawać sobie sprawę z krótko i długookresowych
skutków takich działań, a przy ustalaniu harmonogramu, zakresu i szczegółowych wariantów rozwi±zań, kierować się nie czystości±
formaln±, czy poprawności± "ideologiczn±", a - podobnie jak czynią to najwyżej rozwinięte kraje świata -
długofalowym, własnym interesem narodowym.
- Unia Europejska, także za spraw± powstawania w niej form Społeczeństwa Informacyjnego, ulega dynamicznym przekształceniom.
Jeśli proces naszej harmonizacji ze standardami unijnymi ma przebiegać sprawnie i skutecznie, ważnym jest, aby rozwój
Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce, wobec słabszego poziomu gospodarczego i gorzej rozwiniętej infrastruktury, podlegał
szczególnej trosce władz państwowych. Jest to szczególne istotne także ze względu na to, że w UE budowa zrębów SI nabiera
strategicznego znaczenia.
- Globalizacja gospodarki, ochrony środowiska, kontaktów międzyludzkich i współpracy jest wynikiem rozwoju gospodarki, a
zwłaszcza rozwoju technik komunikacyjnych - w tym Internetu - i ma charakter zjawiska naturalnego. Wynikają z niej ogromne
potencjalne możliwości, ale i poważne zagrożenia. Dotycz± one zarówno perspektyw kooperacji międzynarodowej na
niespotykan± dot±d skalę jak i powstawania międzynarodowych przedsiębiorstw. Ich potęga ekonomiczna i obszar działania wymyka się
spod kontroli pojedynczych, nawet średniej wielkości, państw, zmuszając do przejęcia niektórych zadań przez struktury
międzynarodowe. Szczególne problemy może rodzić ponadto nie tylko konieczność ujednolicenia w skali światowej podstawowych
regulacji prawnych, ale także fakt, że różne ludzkie cywilizacje odmiennie rozumieją podstawowe nieraz relacje i pojęcia.
VII. Główne wyzwania SI
- Społeczeństwo Informacyjne, zmieniaj±c warunki życia, nauki i pracy, stanowi wyzwanie dla wszystkich społeczności - dla
rodziny, społeczności lokalnych, wspólnot religijnych, różnorodnych organizacji i stowarzyszeń, narodu i struktur państwa.
Przypisywane im dot±d role, funkcje oraz zadania, a zwłaszcza formy ich realizacji, musz± być na nowo przemyślane i sformułowane
tak, aby w natłoku wirtualnych propozycji zachować oraz wzbogacić o nowe możliwości naturalne środowisko ludzkiej egzystencji i
rozwoju.
- Szczególnym obszarem dyskusji i decyzji powinno być ustalenie właściwej równowagi między wolności± a bezpieczeństwem,
skutkuj±cej przyjęciem konkretnych rozwi±zań prawno - organizacyjnych powstaj±cego SI.
- Podmiotem działań powinien być człowiek jako Osoba. Wszystkie programy i praktyczne działania zwi±zane z wdrażaniem nowych
rozwi±zań wynikaj±cych z postępu naukowo - technicznego powinny być tak opracowane i realizowane, aby nie zgubić z pola widzenia
tego nadrzędnego celu.
|